News-Serwis

Kultura i Styl życia

Wychowani w latach 90. czyli obecni 30-latkowie jako konsumenci

Wychowani w latach 90. czyli obecni 30-latkowie jako konsumenci
19 grudnia 2015
07:30

Świat ich młodości nie był tak sfragmentaryzowany, ani obciążony wpływem Internetu na relacje interpersonalne. Komputery były w użyciu, ale nie zmieniały ich świata. Wybierali między wyjściem na podwórko i obijaniem piłki o mury bloków a pójściem do kolegi i graniem w Prince of Persia. Nawet sposób słuchania muzyki w tamtych czasach był bardziej holistyczny – urodzeni w PRL, wychowani w latach 90-tych.

dr Michał Jan Lutostański

„To znowu my, stara matura. Kolorowe sny, kontra martwa natura. Nomenklatura pożegnała z wielkiej płyty bloki, gdy Kyle Minogue zaśpiewała I should be so lucky (…). Człowiek z blizną, nie ma już takich. Inaczej wygląda ten świat niż przed laty. To dla mnie dużo znaczy, nie mogę zapomnieć tego co było, wychowany w Polsce”. Tak rapuje hip-hopowy zespół Tabasko, w którego skład wchodzi między innymi znany artysta O.S.T.R. Muzycy w swoim utworze podkreślają to, co się wydaje teraz bardzo istotne z punktu widzenia obecnej kultury popularnej w Polsce oraz potrzeb konsumentów.
Dziś urodzeni w drugiej połowie lat 70-tych i pierwszej 80-tych to maistream zarówno polskiej popkultury, jak i główna siła konsumencka na rynku. To obecni trzydziestolatkowie. Do ich doświadczeń pokoleniowych należą „ważne daty” jak śmierć papieża Jana Pawła II, atak na WTC, czy rok 1989, ale jeszcze bardziej aspekty związane ze stylem życia i kulturą.

Urodzonych w PRL-u, wychowanych w latach 90. charakteryzuje mniejsza ponowoczesna płynność – jakby to zapewne określił Zygmunt Bauman. Są to osoby, które wychowały się w zupełnie innym systemie edukacji niż obecni nasto- i dwudziestolatkowie. Był to system 8-4-5 versus obecny 6-3-3-3-2. Spędzali oni w swoich grupach rówieśniczych dużo czasu, nawiązywali dłuższe i głębsze znajomości. Świat ich młodości nie był tak sfragmentaryzowany, ani tak obciążony wpływem Internetu na interpersonalne relacje. Komputery były w użyciu, ale nie zmieniały ich świata. Wybierali między wyjściem na podwórko i obijaniem piłki o mury bloków a pójściem do kolegi i graniem w Prince of Persia. Nawet sposób słuchania muzyki w tamtych czasach był bardziej holistyczny. Słuchając albumów na kasetach magnetofonowych byli zmuszeni do zapoznania się z wszystkimi utworami.

Obecnie, w dobie Youtube czy Spotify, można komponować własne playlisty z dowolnych utworów, w każdej chwili je przełączając. Wpływa to na wiele elementów związanych z ich zachowaniami. Jednym z nich jest ewidentnie stosunek do pracy. Osoby te znacznie rzadziej zmieniają miejsca zatrudnienia niż ich młodsi koledzy. Są bardziej przywiązani do stałości i rzadziej czują potrzebę przekształcania swojego otoczenia. Przyjaciół, kolegów z pracy czy miejsce zamieszkania chcą zatrzymać na dłużej. Są bardziej lojalni i przywiązani do stałości. Drugim elementem jest chociażby sposób konsumpcji kultury. Obecni trzydziestolatkowie częściej czytają książki do końca, słuchają całych albumów, czy oglądają całe filmy. Nie są przyzwyczajeni, że moment styczności z jakąś treścią kultury można po prostu przerwać – zupełnie inaczej niż urodzeni dekadę później.

Następna

Powiązane artykuły

Komentarze