News-Serwis

Kraj

PKP: NIK wskazuje błędy

PKP: NIK wskazuje błędy
24 listopada 2015
13:32

Najwyższa Izba Kontroli krytykuje PKP

Za wysoka cena zakupu, zbyt wysokie koszty serwisowania. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, który wskazuje błędy Polskich Kolei Państwowych i spółek zależnych od PKP.

NIK wytknęła m.in. błędne decyzje dotyczące zakupu pociągów Pendolino. Zdaniem Izby, porównując pociągi polskiej produkcji, jeżdżące z prędkością 200 kilometrów na godzinę z produkcją firmy Alstom, Pendolino jest najdroższe.

Redaktor naczelny czasopisma „Z Biegiem Szyn” Karol Trammer uważa jednak, że do takiego porównania należy podchodzić ostrożnie. Przypomniał, że pociągi z polskich fabryk przekraczały prędkość 200 kilometrów na godzinę tylko podczas specjalnych testów. Ich tak zwana prędkość komunikacyjna nie przekracza 160 kilometrów na godzinę, podczas gdy Pendolino może jeździć o 90 kilometrów szybkiej, a podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej rozwinęło prędkość prawie 300 kilometrów na godzinę.

Z kolei Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zwraca uwagę , że wątpliwości dotyczące zakupu pociągów Pendolino miała już Komisja Europejska, która zaleciła zakup większej liczby tańszych i nieco wolniejszych składów. „Taka strategia byłaby dla naszego kraju bardziej odpowiednia” – uważa ekspert.

Kolejnym zarzutem NIK w sprawie pociągów Pendolino są zbyt wysokie koszty serwisowania. Karol Trammer zwraca uwagę, że wynika to z kształtu umowy między producentem pociągów, a zamawiającym, czyli PKP Intercity. Dostawca pociągów zapewnił sobie monopol przy serwisowaniu składów. A jeśli nie ma konkurencji, ceny idą w górę – zwraca uwagę Trammer.

Najwyższa Izba Kontroli wytknęła też Polskim Liniom Kolejowym zbyt wysokie stawki dostępu do torów oraz nieprzewidywalną politykę w tym zakresie. Adrian Furgalski uważa szkody z tego tytułu poniosła cała polska kolej.

Zarzuty NIK dotyczyły także zbytniej opieszałości w inwestycjach torowych, a także niegospodarność w PKP Energetyka.

Do raportu odniosły się też Polskie Koleje Państwowe. Przedstawiciele PKP argumentują, że kontrola była prowadzona w latach 2010 – 2013, kiedy pociąg Pendolino nie jeździł jeszcze po polskich torach. Spółka przekonuje, że zakup był uzasadniony, pociąg zaczął przynosić zyski, a dzięki Pendolino pasażerowie zaczęli wracać na kolej.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)
foto: „ED250-001 Pendolino przód(1) Trako13” autorstwa Travelarz – Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons

Poleć

Powiązane artykuły

Komentarze