News-Serwis

Kraj

PASE alarmuje o niskim poziomie egzaminów z języków obcych w polskich szkołach

PASE alarmuje o niskim poziomie egzaminów z języków obcych w polskich szkołach
30 lipca 2015
21:36

Egzaminy z języków obcych w polskich szkołach są na bardzo niskim poziomie – alarmuje Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych.

Zdaniem PASE, dobre wyniki z egzaminów w szkołach publicznych – szóstoklasistów, gimnazjalistów i maturzystów – pokazują fałszywy obraz znajomości języków obcych polskich uczniów. „Szczególnie dotyczy to matury, gdzie ministerstwo chwaliło się, że angielski zdało 98 procent maturzystów. Wynik wydaje się fantastyczny, natomiast jak przeanalizuje się sam egzamin to wiadomo dlaczego – po prostu jest ona bardzo łatwy” – podkreśla prezes stowarzyszenia Jacek Członkowski. W ocenie PASE egzaminy zawierają zbyt dużo pytań zamkniętych z trzema wersjami odpowiedzi do wyboru. Niektóre pytania – zdaniem Stowarzyszenia – nie wymagają nawet znajomości języka obcego. „Po prostu egzamin jest tak ułożony, żeby go zdać” – podsumowuje Członkowski.

Stowarzyszenie apeluje o podwyższenie poziomu testów i progu zdawalności, który w przypadku matur jest zaledwie na poziomie 30 procent punktów. PASE wyliczyło, że gdyby przyjęto międzynarodowe standardy w ocenianiu uczniów czyli 60-procentowy próg zdawalności, egzaminu maturalnego z języka obcego na poziomie rozszerzonym nie zdałoby 80 procent maturzystów. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik odpowiada, że nad podwyższeniem poziomu można się zastanowić, ale za kilka lat. Obecnie główny problem to wyrównanie poziomu znajomości języków obcych w szkołach w całej Polsce. „Dajmy szkołom szansę na to, żeby to co zostało wprowadzone osiadło i żeby placówki, które jeszcze mają z tym problem, nadgoniły poziom” – apeluje Smolik. Dyrektor CKE dodaje, że problemem jest także zmotywowanie uczniów w ogóle do nauki języków obcych. Marcin Smolik przyznaje, że docelowo – gdzieś przy zmianie podstawy programowej będzie można się zastanowić czy nie podwyższyć poziomów egzaminów. „Wprowadziliśmy nauczanie języka obcego od pierwszej klasy szkoły podstawowej, teraz nawet będzie wchodziło od przedszkola, zastanówmy się za lat 3, 5 czy 7 czy nie warto byłoby podnieść tych poziomów” – podkreśla dyrektor CKE.

Zdaniem PASE konieczne jest podniesienie rangi nauczania języków obcych w szkoł ach ze względu na coraz większe wymogi pracodawców wobec pracowników.

Dlatego Stowarzyszenie postuluje zmiany w systemie nauczania jak podział klas ze względu na stopień zaawansowania znajomości języka obcego, zmniejszenie liczebności uczniów w grupach, co najmniej cztery lekcje języka obcego tygodniowo czy lepsze wyposażenie, np. w obcojęzyczne książki czy multimedia.

Informacyjna Agencja Radiowa/IAR/Dorota Piotrowska/pbp

fot. ccarlstead / flickr.com

Poleć

Powiązane artykuły

Komentarze