News-Serwis

Inne

Mikołaj też się myli. Co zrobić z nietrafionym prezentem?

Mikołaj też się myli. Co zrobić z nietrafionym prezentem?
28 grudnia 2015
13:22

Kolejne skarpetki, zbędne urządzenie elektroniczne czy pstrokaty krawat. Z pewnością wiele osób otrzymało takie – niechciane – prezenty pod choinkę. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak informują urzędnicy, jest szansa na wymianę prezentów. Jednak w większości przypadków „święty Mikołaj” będzie musiał się ujawnić.

Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. – W zamian może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci – mówi Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na więcej przywilejów mogą liczyć osoby, które kupiły prezent przez internet. – Jeżeli kupujemy rzecz za pomocą sieci, możemy oddać towar w ciągu 14 dni od odbioru towaru. Nie musimy podawać żadnego powodu. Odsyłamy dany artykuł do przedsiębiorcy, dołączamy również formularz odstąpienia. Takie pismo możemy napisać sami, np. „Odstępuje od umowy zakupu lokówki kupionej dnia 20.12.2015 roku na portalu internetowym” – dodaje Agnieszka Majchrzak.

Konsument ma zawsze dwa lata na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. – Reklamacja może dotyczyć różnych wad. Może to być np. popsucie się zabawki, którą kupiliśmy naszemu dziecku. Przy składaniu reklamacji musimy dołączyć dowód zakupu. Może to być paragon, ale również korespondencja z przedsiębiorcą- podkreśla Agnieszka Majchrzak.

Coraz więcej Polaków w takiej sytuacji omija formalności i wystawia niechciane rzeczy na portale aukcyjne. Najczęściej znajdziemy tam kosmetyki, zabawki, ubrania i książki.

Mikołaj Michalecki

fot.mm

Powiązane artykuły

Komentarze