News-Serwis

Kultura

Polski „Playboy” nie rezygnuje z nagości

Polski „Playboy” nie rezygnuje z nagości
23 grudnia 2015
11:55

Już w marcu przyszłego roku w amerykańskiej edycji miesięcznika „Playboy” zabraknie zdjęć nagich kobiet. W październików poinformował o tym dziennik „New York Times”, powołując się na obecnego szefa wydawnictwa Scotta Flandersa. Do tej istotnej zmiany nie dojdzie w polskiej wersji magazynu.

Scott Flanders, szef Playboy Enterprises, zdecydował, że od marca 2016 roku w amerykańskiej edycji miesięcznika „Playboy” nie będzie już zdjęć nagich kobiet, dotąd nieodłącznego elementu wydawanego od 62 lat pisma. „Playboy” ma w większym niż dotąd stopniu postawić na wysokiej jakości teksty dziennikarskie i literackie. „Playboy” będzie nadal zamieszczał zdjęcia atrakcyjnych modelek, ale ubranych. Założyciel i długoletni szef „Playboya”, 89-letni obecnie Hugh Hefner, zgodził się z sugestią zmiany profilu magazynu.

Okazuje się jednak, że decyzja amerykańskiego właściciela marki dotyczy tylko Stanów Zjednoczonych. Zagraniczne edycje „Playboya” samodzielnie decydują o swoim kształcie. Są one wydawane na licencji przez różne wydawnictwa – w Polsce wydawcą tego pisma jest należąca do szwajcarskiego właściciela firma Marquard Media Polska. Spółka ta nie przewiduje zmian w strategii swojego magazynu. Wydawcy niemieckiej edycji „Playboya” również zdecydowali się pozostawić na swoich łamach zdjęcia nagich kobiet.

Kierownictwo amerykańskiej redakcji uznało, że obecnie kiedy praktycznie każdy ma telefon mający dostęp do internetu oferującym dowolną ilość stron z pornografią, publikowanie zdjęć roznegliżowanych kobiet staje się bezcelowe. Nie wiadomo jeszcze, czy magazyn będzie nadal publikować słynne „rozkładówki”, czyli dwie strony w środku numeru ze zdjęciem atrakcyjnej modelki.

Wydawca w USA zamierza by pismo skupiło się teraz na ambitnych i interesujących tekstach. Ma w tej dziedzinie długą tradycję. Na jego łamach publikowali bowiem tacy ludzie pióra jak Kurt Vonnegut, Vladimir Nabokov, James Baldwin, Alex Haley i wielu innych. Magazyn zamieszczał także wywiady m. in. z Fidelem Castro, pastorem Martinem Lutherem Kingiem, Malcolmem X czy Johnem Lennonem.

„Playboy” po raz pierwszy ukazał się w grudniu 1953 roku numerem z Marylin Monroe na okładce. Po początkowym sukcesie szybko zaczął być atakowany z jednej strony przez prawicowych polityków, a z drugiej przez feministki oskarżające go o sprowadzanie kobiet do roli „obiektów seksualnych”.

W Polsce magazyn ukazuje się od grudnia 1992 roku. Od tamtej pory w naszym kraju ukazało się 257 numerów magazynu. Na jego okładce pojawiały się m.in. Katarzyna Figura, Edyta Górniak, Katarzyna Skrzynecka, Kayah, Shazza, Dorota „Doda” Rabczewska czy Aleksandra Szwed.

ru

fot. Jean Delard de Rigoulières/Flickr

Powiązane artykuły

Komentarze